Google fjerner anbefaling af linkkataloger

6. oktober, 2008

Google har tidligere anbefalet webmastere at skaffe sig links hos linkkatalogerne, DMOZ og Yahoo!, men nu er den anbefaling fjernet fra Googles Webmaster Guidelines (på engelsk) Den danske version er endnu ikke opdateret.
Mere baggrund ovre hos Search Engine Roundtable.

Hvad tror du grunden er til ændringen?

Mulige årsager

  1. Yahoo! tager penge for optagelsen af dit link, hvilket kan opfattes problematisk i forhold til Googles jagt på betalte links uden nofollow tags.
  2. Måske vil Google nedskrive værdien af disse links (mindre linkjuice)
  3. Kan det hænge sammen med rygtet om at BOTW forhandler om at købe DMOZ fra AOL?
  4. Måske har Google bare besluttet at der absolut ingen grund er til at fremhæve de to directories frem for alle andre mulige kilder til links på nettet.
  5. Måske er den løbende kritik af kvaliteten og håndteringen hos DMOZ’s blevet et problem i forhold til at anbefale det linkkatalog frem for så mange andre.

Selv er jeg langt fra sikker i mit gæt, men du får det alligevel:

Jeg tror simpelthen at Google har truffet en pragmatisk beslutning ud fra flere af de mulige årsager ovenfor.

Det er et problem hele tiden at skulle forklare hvorfor Yahoo! godt må tage penge for direkte links, når ingen andre må. Uanset hvor god forklaringen er, er det et problem at den ikke er indlysende for alle.

Hvis du som jeg har links til forskellige sites liggende i DMOZ, så ved du også at sådan nogle links stort set ingen trafik giver. Til gengæld giver de efter sigende et godt skub fremad i Googles søgeresultater, hvilket godt kan opfattes som problematisk eller ude af proportion – specielt, når man tager højde for at kvaliteten og procedurene hos DMOZ ret ofte kritiseres nu om stunder.
Det kunne måske derfor godt give mening at justere på vægten af sådan et DMOZ link.

Nå, grunden til at jeg skriver denne post er faktisk at jeg er rigtig nysgerrig efter at høre hvad du mener om dette “mysterium”. Kom frit frem med dine teorier i kommentarene!

 

Gemt under Linkbuilding, Søgemaskineoptimering 14 kommentarer

Google Reader eller Google Startside

Abonnér på RSS Feed

14 kommentarer

Rosenstand 6. oktober, 2008:

I forrige uge var der flere, der så, at Matt Cutts havde taget en skjorte på, da han mødte på arbejde. For os der kender ham, er det chokerende viden (Matt går altid i T-shirts). Siden har nettet summet af rygter om, hvad dette skifte i påklædning kan betyde for rankingen af især .net domæner. Der er bred enighed om, at .org ikke vil blive berørt, men visse kilder mener at vide, at .com kan blive udsat for en -30 penalty :-)

Spøg til side – selvfølgelig betyder det noget, når Google ændrer i deres retningslinjer. Men jeg er helt enig med dig Anders: Det må handle om dels problematikken med betalte links og dels, at det kan synes underligt at fremhæve et directory frem for et andet.

Saugstrup 6. oktober, 2008:

Haha, Rosenstand! :-)

Frank Hellerup Madsen 6. oktober, 2008:

Når man ser på Googles kamp mod betalte links og deres devaluering af en række directories for et halvt års tid siden, virker punkt 1 og 4 som de mest oplagte årsager.

Mikael Rieck 7. oktober, 2008:

Man kan jo kun gætte, men mit gæt er at vi ikke kommer til at opleve de store ændringer. Men som du selv siger, så er det svært for Google på den ene side at kæmpe mod betalte links og samtidig opfordre til dem. Så jeg tror den eneste ændring er at retningslinierne bliver omskrevet.

Lars Bachmann 7. oktober, 2008:

Jeg tror Mikael har helt ret. Jeg tror heller ikke vi vil se nogle store ændringer, udover i Google’s retningslinier. (Og det er uanset om Matt har skjorte eller tshirt på)

Frank Hellerup Madsen 7. oktober, 2008:

For lige at kommentere på skjorten, så er det da et klart signal. Slut med hippiedomæner som .org og .net, og frem med .com og .biz!

Saugstrup 7. oktober, 2008:

Det bliver spændende at se i de næste dage, om Cutts et al. skulle åbne lidt mere op for posen og fortælle os hvad baggrunden er. Jeg tror det dog ikke i dette tilfælde.

Claus 8. oktober, 2008:

Endelig! Det er en kæmpe fornøjelse at se Google endelig har taget sig sammen og afbrudt det direkte samarbejde med Dmoz som ikke er andet end bund korrupt og har haft tildelt alt for meget magt alt alt for længe.
Google har desuden også fjernet link til deres eget directory som er baseret på Dmoz – Lad os nu se om ikke de finder på noget smart directory selv.

Og helt naturligt ikke at anbefale deres egen konkurrent mht. Yahoo.

Syntes det er et meget naturligt skridt de har taget, og mange hilser det velkommen.

Om det betyder noget for alle andre directories i verden og Googles generelle syn på dem? – nej det tvivler jeg rigtig meget på.

Per Kaarup 24. oktober, 2008:

Jeg er helt enig i at google har ændret noget, jeg kan se det på min egen side, og jeg forstår ikke rigtig hvad der sker, min side er gået op i page rank, men gået ned på alle de søge ord, jeg gerne vil blive kendt for, sider der har page rank 0 ligger foran min side der har page rank 4, jeg har i flere år ligge nr. 1 på søge ordet Hovawart, det gør jeg ikke mere, selvom alle sider på side 1 er faldte i page rank, og min som den enste er gået op, kan nogle forklare mig hvad der sker, og om jeg skal lave noget om på min blog, for at komme til at ligge i toppen igen, kik på min blog på http://www.kennelkaarup.dk.

Sådan som jeg ser det, så ser det ud til at google ikke syntes så godt om word press mere, jeg har 6 blogs, og de er alle gået op i page rank, men ned på listen på de søge ord jeg gerne vil være kendt for, er der nogle der kan hjælpe, og fortælle om jeg gør noget galt, kik også på http://www.racehund.dk den er kommet ned på side 3

Saugstrup 24. oktober, 2008:

Hej Per
Det er ærgeligt, når det går nedad med resultaterne, og der er kun en ting at gøre og det er at analysere mulige årsager og så handle i forhold til konklusionerne.
Det med Pagerank i forhold til placeringer, skal du ikke lægge for meget i. Der er ikke en direkte sammenhæng. Pagerank er kun et af mange signaler, som Google (måske) bruger til at beslutte placeringer med, og den Pagerank, som du kan se i din Toolbar er endda ikke et øjebliksbillede.

Hvis du er interesseret i at jeg laver en analyse og en konklusion til dig, så send mig en hurtig email.

Andre er selvsagt velkomne til at stille gratis analyser til rådighed her i kommentarene, men jeg når det desværre ikke selv i dag.

Mht om Wordpress ikke rigtig dur længere, så er min erfaring den modsatte. Det går fremad for mine og mine kunders websites som er bygget på Wordpress.

Morten 29. december, 2008:

Ja, Google har jo længe været noget dobbelmoralsk omkring det med betalte links.

Så mon ikke ændringen er konsekvensen af dette?

Mads 15. maj, 2009:

Jeg personligt vil ikke mene at der er meget at hente i Yahoo’s Directory, ihvertfald ikke til prisen. Dmoz er heller ikke længere så stærk som den har været. Mange af deres indre sider er faldet i pr, nogle har slet ikke pr længere, hvilket må betyde at Google ikke længere lægger så meget vægt i Dmoz. Den eneste fordel jeg ser ved Dmoz er at mange sites kopiere deres link directory fra Dmoz og på den måde opnår du flere links. Det ser ogsp ud som om google nærmest har gjort link directories værdiløse og det er måske en måde for Google at fortælle webmasters ikke at ligge for meget vægt i link kataloger og ved at fjerne den den guidelinie er der ingen steder de anbefaler link kataloger.

Jimi Hove 8. november, 2009:

Nu ved jeg ikke om emnet er uddebateret. Men i min branche kan jeg da se nogle firmaer, få et kanon boost af Dmoz. Hvilket virker helt tåbeligt. De sider der er tale om er enten : ISS , Forenede Rengøring eller helt amatøragtige sider , hvor der er 3 sider med max linjer på hver side. Jeg har svært ved at se prioriteringen i det. Også i forhold til de retningslinjer man ellers hører om. Luk Dmoz eller følg retningslinjerne. Det andet er ren lotto trækning

anonym 5. januar, 2010:

Dmoz er i hvert fald vældig hypet, og det har jo desværre gjort, at det er så vældig svært, eller i hvert fald tager så vææææældiiiig laaaaaang tid at komme med…. Og det syntes jeg er ærgeligt :-(
Hvad angår Yahoo, så vil jeg ikke betale for mine links…. De kan få lov at betale mig for at have min side med!!! haha :-p

Skriv en kommentar

Email offentliggøres ikke.